"Var ikke torden lagde trolde verden øde".......
Københavnske læreres holdninger til problemelever 1900-1915
En del af serien Pædagogisk-Psykologisk publikationsserie (103) , og fagområderne DPU, Historie og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Det forunderlige og fascinerende ved at fordybe sig i skolens historie er bl.a., at man her kan finde holdninger, diskussioner og praksisbeskrivelser, som - selvom de er f.eks. 100 år gamle - omhandler og derved belyser aktuelle problemstillinger.
Det overordnede tema for denne afhandling er læreres tanker, følelser og handlinger i forhold til de elever, de ikke kan magte omkring 1900.
Udover at skolehistoriske studier kaster lys over nutidige pædagogiske problemstillinger og derved kalder på fornyet eftertanke, medfører de også, at man som lærer bliver opmærksom på sin professionelle arv, som det ikke umiddelbart er muligt at kaste af sig.
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…